Madeira - Reisverslag uit Madeirã, Portugal van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu Madeira - Reisverslag uit Madeirã, Portugal van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu

Madeira

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna en Len

14 November 2007 | Portugal, Madeirã

De tocht van Porto Santo naar Madeira was kort (ongeveer 5 uur) en voorspoedig, eigenlijk zonder bijzonderheden.
We hadden geen zin in een haven dus hebben we een mooie stille baai uitgezocht, de Baia de Abra, een prachtige baai met hoge rotswanden, kristalhelder water en lekker stevig zand voor het anker.
Snorkelen is hier een goeie methode om van de omgeving te genieten. De begroeiing onder water is niet zo erg imposant, alleen wat grijze anemonen maar de vissen zijn hier meestal zo'n 30 cm lang, fel gekleurd en zijn helemaal niet schuw.
Vreemd genoeg liggen we hier vrijwel alleen voor anker.

Na 5 dagen serene rust zijn we naar Machico gevaren. We liggen nét achter de breakwater-pier dus we liggen redelijk stil. Van hieruit maken we onze trips. Wat ik wel moet zeggen is dat je bij terugkomst toch weer snel even kijkt of de boot nog op dezelfde plek ligt.
Wij hebben dus wel wat zorg om de boot als we weggaan terwijl we niet in een haven liggen en je niet weet wat de wind of deining die dag gaat doen.
Als het niet zo'n rustig weer was (wind tot 5 bft) zouden we bij een uitstapje toch een haven in gaan.

De oostkant van Madeira is net zo'n ruig maanlandschap als Porto Santo.
Meer naar het westen wordt de begroeiing veel dichter en gevarieerder. Madeira is qua vakantiebestemming eigenlijk een wandelparadijs.
Er zijn routes van 6-12 km uitgezet en van hekken voorzien op de echt gevaarlijke plaatsen zodat je bijvoorbeeld van de ene top naar de andere kunt lopen.
Veel van deze routes zijn aangelegd naast de oorspronkelijke water-opvang goten (levada's) waarmee men het regenwater van de noord- naar de zuidkant van het eiland bracht en brengt. Als je een route op grotere hoogte loopt moet je voor het zicht wel geluk hebben met het weer want vaak is de bewolking overal en zie je niet meer dan 100 meter om je heen. Na zo'n tocht hadden wij wel een dagje nodig om bij te komen.

We hebben op de Cabo Girao gestaan. Dat is de hoogste uit zee oprijzende rots in Europa. Als je over de rand naar beneden kijkt kijk je 700 meter recht naar beneden en dat is best indrukwekkend.

Funchal is een drukke stad met alle winkels die je maar nodig kunt hebben.

Een vis die we nog nooit eerder gezien hadden is de Espada. Een zwarte zeeslang met kop met enorme ogen en rijen vlijmscherpe tanden. Het dier leeft (hoorden we) op grote diepte. Smaakt uitstekend met alleen een beetje peper, zout en olijfolie.
Het (hengel-) vissen vanaf de boot is (voor ons) eigenlijk verloren moeite geweest. Je ziet de locale mensen vanaf de kade vissen met dobber en een stukje vis als aas. Ik heb er nog niemand een vis mee zien vangen.
Je kunt hier ook een boot huren voor Big Game Fishing. Je schijnt hier marlijnen van 300 kg kunnen vangen. We hebben ook een joekel van een roofvis tekeer zien gaan vlak buiten de haven. De meeuwen zijn er dan gelijk bij om de restjes te pakken.

Na Madeira bezoeken we de Canarische eilanden. We varen in ieder geval eerst naar Lanzarote. Als we de eilanden van oost naar west bezoeken is de heersende windrichting gunstiger dan andersom. Ook zullen we te maken krijgen met acceleratiezones waarin de wind opeens 20 knopen toeneemt. Vreemd verschijnsel. Je ziet van een afstand al de schuimkoppen dus je hebt de tijd om een rif te zetten.

Madeira hebben we verlaten op donderdag 1 november, om 13.00GMT. Madeira verdient het om meer tijd te krijgen maar wij kregen toch zin om te vertrekken. Als we het gevoel krijgen dat je in Machico de weg begint te kennen is het weer tijd om te gaan. Madeira is weliswaar prachtig maar ook enorm druk: volgebouwd in de dalen, vooral aan de zuidkant en erg veel verkeer. Ook gaven de grib-files aan dat er een depressie in de buurt van Madeira zou komen die de windrichting na een paar dagen ongunstiger zou gaan maken.

• 14 November 2007 - 22:42

Andrina En John:

Hoi Globetrotters

Hier een bericht uit de stad van Kethel 1
    Ja ook wij digitaal geagaan na vele jaren zullen we wel of niet.
    Wij beleven jullie reis mee aan de hand van de sateliet beelden (find.com) leuk om dit te zien.
    Wij kijken elke dag of jullie weer wat geschreven hebben maar eindelijk zag ik een bericht van jullie.
    Het zien aan de prachtige foto's die op deze weblog staan(zullen vast niet de enige zijn) en het schrijven van jullie belevenissen het prima naar de zin hebben.
    Hier gaat alles z'n gangetje.
    Doe voorzichtig en denk aan je toekomst!!!

Veel liefs
    Andrina en John
    XXXX

Verslag uit: Portugal, Madeirã

Onze positie is te zien op: http://www.findu.com/cgi-bin/find.cgi?call=pa2q
: Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q
: We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink.org Als je ons voor de eerste keer schrijft sta je nog niet in onze zgn. whitelist. Begin de onderwerp-regel dan met //WL2K. Dan wordt je bericht niet als spam beschouwd en wordt het doorgelaten.
: Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent
: Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv zee-anker,
: watermaker e.d.) staan in de oudere berichten van januari 2007.
-- MAILINGLIST --
-- POSITIE --
Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coordinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL:
-- BERICHTEN --
We zijn wel uitgerust voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook via email bereikbaar: svpresent yahoo.com
Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink.org omdat we dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.

17 Februari 2013

Sv Present in Nederland voor refit.

12 Juli 2009

Grenada

25 Januari 2009

Tobago
Janna en Len

-Onze positie is te zien op: 123 -Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink org Als je ons voor het eerst schrijft (en je emailadres is dan nog niet bekend in onze white-list) begin het onderwerp van je bericht dan met //WL2K Dan wordt het bericht niet als spam gezien en wordt het doorgelaten. -Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent -Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv het zelfgemaakte zee-anker, de zelfgebouwde watermaker e.d.) staan in de eerste berichten van januari 2007. -- MAILINGLIST -- Je kunt op deze pagina je email-adres toevoegen aan onze mailinglist. Dan krijg je een seintje als wij weer een (foto-)bericht hebben toegevoegd. -- POSITIE -- Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coördinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL: http://www.findu.com/cgi-bin/winlink.cgi?call=PA2Q Je komt dan bij Google Maps. Klik op [Satelliet] voor een (gedateerde) satellietfoto waar onze positie op is aangekruist. Als je behalve onze laatste positie ook de hele route wilt zien die we tot nu toe hebben afgelegd ga je naar deze URL: http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -- BERICHTEN -- We hebben wel een goede antenne voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook, buiten dit weblog om, via email bereikbaar: svpresent yahoo com Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink org omdat dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.