Grenada - Reisverslag uit Saint George's, Granada van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu Grenada - Reisverslag uit Saint George's, Granada van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu

Grenada

Door: Len

Blijf op de hoogte en volg Janna en Len

01 Maart 2009 | Granada, Saint George's

De foto's staan op:

Na onze aankomst op Grenada op 19 februari zijn we in 6 minuten ingeklaard. Geweldig snel en dat kwam doordat immigratie en douane in 1 hokje zaten en de papieren gelijk aan elkaar doorspeelden. Ze moeten het ook wel goed organiseren want hier komen dus wel wat meer boten langs dan in Suriname of op Tobago. In de Prickly Bay lagen zeker 100 boten en zuid Grenada kent nog veel meer baaien. Het grote aantal boten was even slikken want dat zijn we sinds die zondag op het IJsselmeer niet meer gewend. Maar het is niet vervelend. Iedereen ligt hier voor z'n plezier en er is alleen maar sympathie en rust te vinden. Wat wel weer een voordeel is: er zijn chandleries. 2 redelijk grote Watersportwinkels: Budgetmarine en Islandwaterworld. En er is een werf, een roestvast staalbedrijf en een specialist op het gebied van hydrauliek en en koeling... eigenlijk is alles hier. Je kunt zelfs op het land als je niet zwaarder bent dan 30 ton. Je hoeft niet echt naar Trinidad waar je geankerd ligt in de olie en waar je je dingy echt met een 10 mm ketting moet vastleggen.

De koelbox had het sinds Suriname niet meer gedaan. Len was eigenlijk van plan om de hele koelbox te gaan vervangen want die is al weer 13 jaar oud en de isolatie kon ook wel wat beter. Janna vond dat er maar een monteur bij moest komen voor de korte termijnoplossing. Dat laatste toch maar even gedaan en hoe is het mogelijk, na wat bijvullen met R134a refrigerant deed de koelkast het zelfs beter dan voorheen. Het (erg bewerkelijke) project met de nieuwe isolatie kan weer wat lager op de lijst. Bij een hardware-store hebben we een gasflesje met R134A gekocht met een vulslang en een drukmeter. De volgende keer dat de koeling te wensen overlaat kunnen we zelf bijvullen.

Samen met een paar Amerikanen en natuurlijk met Barry en Lindy van de Samarang (http://www.samarang.com)hebben we een tour over het hele eiland gemaakt en van alles bezocht: Laura's Spice Garden, een nootmuskaatfabriek en een cacaobonenverwerkingsfabriek. De bijnaam van Grenada is Spice Island en dat is geen holle frase. Je vind alles in de vrije natuur en tijdens een wandeling ruik je dat ook. Er wordt op grote schaal geteeld en geexporteerd. De nootmuskaatindustrie is enorm getroffen toen hurricane Ivan in 2004 over het eiland trok en 90 procent van alle nootmuskaatbomen verwoestte. Inmiddels beginnen de nieuw geplante bomen al weer wat vrucht te dragen en probeert Grenada z'n positie van wereldmarktleider terug te winnen.

Ook zijn we met een groep van pakweg 10 man naar het dorpje Grenville gereden waar het elke week FishFriday is. Dan staan er tientallen stalletjes met gebakken vis, viskebab, kreeft, viscake, geroosterde garnalen en nog veel meer. Erg lekker en gezellig allemaal.

We zijn nu een 2 weken in Prickly Bay. We hebben een heel redelijke internetverbinding vanaf de boot en dat is erg lekker voor het skypen en het bijwerken van de websites. Maar de meer afgelegen baaien trekken wel sterk. En je geeft ongemerkt toch wel flink veel geld uit als je zo gemakkelijk de bus pakt naar de hoofdstad Saint George's. Het prijsniveau in de winkels en supermarkten is te vergelijken met Europa en we denken dat dat voor heel de Caribbean geldt. Dus gaan we volgende week weer de natuur in en naar een ankerplaats oostelijk van Hog Island. Daar gaan we weer onze eigen vis vangen in plaats van naar 't restaurant.

Verslag uit: Granada, Saint George's

Onze positie is te zien op: http://www.findu.com/cgi-bin/find.cgi?call=pa2q
: Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q
: We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink.org Als je ons voor de eerste keer schrijft sta je nog niet in onze zgn. whitelist. Begin de onderwerp-regel dan met //WL2K. Dan wordt je bericht niet als spam beschouwd en wordt het doorgelaten.
: Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent
: Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv zee-anker,
: watermaker e.d.) staan in de oudere berichten van januari 2007.
-- MAILINGLIST --
-- POSITIE --
Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coordinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL:
-- BERICHTEN --
We zijn wel uitgerust voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook via email bereikbaar: svpresent yahoo.com
Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink.org omdat we dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.

17 Februari 2013

Sv Present in Nederland voor refit.

12 Juli 2009

Grenada

25 Januari 2009

Tobago
Janna en Len

-Onze positie is te zien op: 123 -Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink org Als je ons voor het eerst schrijft (en je emailadres is dan nog niet bekend in onze white-list) begin het onderwerp van je bericht dan met //WL2K Dan wordt het bericht niet als spam gezien en wordt het doorgelaten. -Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent -Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv het zelfgemaakte zee-anker, de zelfgebouwde watermaker e.d.) staan in de eerste berichten van januari 2007. -- MAILINGLIST -- Je kunt op deze pagina je email-adres toevoegen aan onze mailinglist. Dan krijg je een seintje als wij weer een (foto-)bericht hebben toegevoegd. -- POSITIE -- Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coördinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL: http://www.findu.com/cgi-bin/winlink.cgi?call=PA2Q Je komt dan bij Google Maps. Klik op [Satelliet] voor een (gedateerde) satellietfoto waar onze positie op is aangekruist. Als je behalve onze laatste positie ook de hele route wilt zien die we tot nu toe hebben afgelegd ga je naar deze URL: http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -- BERICHTEN -- We hebben wel een goede antenne voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook, buiten dit weblog om, via email bereikbaar: svpresent yahoo com Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink org omdat dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.