Saint Vincent and the Grenadines - Reisverslag uit Bequia, St. Vincent van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu Saint Vincent and the Grenadines - Reisverslag uit Bequia, St. Vincent van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu

Saint Vincent and the Grenadines

Door: Len

Blijf op de hoogte en volg Janna en Len

22 April 2009 | St. Vincent, Bequia

De foto's komen/staan op:

We zijn alweer een tijdje weg uit Grenada. We zijn langzaam onderweg naar het noorden en het is de bedoeling om nog tot pakweg Martinique of Guadeloupe te komen in de twee maanden die nog resten tot het hurricane seizoen begint. Daarna gaan we weer terug naar het zuiden om te "schuilen". De verzekering vindt het prettig als we zuidelijk van de 13e breedtegraad blijven in de periode van 1 juli tot 1 november en zelf vinden we dat ook een goed idee.

Inmiddels hebben we na Grenada al een aantal eilanden gehad. Union Island, het Horse Shoe Reef en Conuan en we liggen nu bij Bequia. Allemaal onderdelen van Saint Vincent and the Grenadines.

Het zijn stuk voor stuk mooie eilanden, allemaal aantrekkelijk door het kristalheldere water, het koraal en de vele vissen, spiny lobsters, schildpadden e.d.. Het ene eiland heeft wat meer strand en het andere is wat uitbundiger begroeid.
Je ziet wel dat de mensen armer zijn dan bijvoorbeeld op Grenada. Ontwikkeling van toerisme is er (gelukkig) erg weinig. De mensen zijn vriendelijk. Als je probeert een praatje te maken schakelen ze gelijk naar een hogere versnelling. Maar er is wel weinig te verdienen voor ze. Barry en Lindy, onze engelse vrienden, kregen een visser bij zich aan de boot die vanaf de wal was komen zwemmen met een plastic zak met 8 veel te kleine spiny lobsters die hij te koop aanbood. Ze hebben ze gekocht, voor een groot deel om die man te helpen.

Een echt hoogtepunt is het Horse Shoe Reef, noord-oostelijk van Union Island. Toen wij er waren woei het best hard, 6 bft en dan zie je de forse deining van de Atlantische Oceaan vlak voor je stuklopen op dat enorme rif. Achter het rif liggen we dan geankerd in kabbelende golfjes van 30 cm... Onder je en om je heen grazen de zeeschildpadden (groot en veel, tientallen) en komen ze om de paar minuten even boven om adem te halen.

We hebben er 10 dagen gelegen. Op de rustigere dagen zijn we over het rif heen gezwommen en toen we voor het eerst aan de andere kant kwamen hebben we eerst 5 volle minuten "ademloos" gekeken naar die intens blauwe diepte waar je dan gelijk andere vissen ziet. Verpleegstershaaien, echt grote Barracuda's, gevlekte adelaarsroggen, gigantische scholen jonge vissen, alle soorten die je aan de Caribische kant zag zie je hier terug maar dan een paar slagen groter. En dat zie je dan aan je voorbij trekken op een paar meter afstand zonder zich ook maar iets van je aan te trekken. Alleen aan de Barracuda's kan je zien dat ze je in de gaten hebben maar die kun je makkelijk wegjagen als ze te opdringerig worden...

Het is ook een uitgelezen plek om aan je onderwaterschip te werken. Len heeft mbv de duikfles een begin gemaakt met het schoonmaken van schroeven en romp. De zeepokken beginnen nu wel erg grote families te vormen en dat kost ons zeker een 1,5 knoop snelheid en natuurlijk verbruiken we dan ook meer diesel. Doordat je kan staan gaat het makkelijker. En er is maar 60 cm verschil tussen hoog en laag water. Het lossteken van de zeepokken is reden voor diverse vissen waaronder koffervissen om vlak naast je duikbril mee te kijken wat je doet en er de lekkere stukjes tussen uit te pikken.

• 27 April 2009 - 11:52

Hans Blansjaar:

goed om weer wat te horen, het blijft voor ons de ver van ons bed show.
    het wordt hier zomer.
    ik heb al gezeild, de
    mooie nel is wel 3 km2
    groot,dat is dus griezelen. goeie reis,
    groeten aan de barracudas
    gerda en hans blansjaar

• 07 Juli 2009 - 13:20

Steven:

Beste Len en Janna,

het is weer een half jaartje geleden dat we bij jullie even aan boord zijn geweest, toen jullie in Suriname, Domburg voor anker lagen. Ik vond het erg verfrissend om te zien dat er ook andere manieren zijn om je tijd te besteden. Inmiddels is het in Nederland ook weer mooi weer geworden en de vakantie tijd aangebroken. Eindelijk een beetje rust om wat dingen te doen. Ik heb jullie verslag gezien van the Grenadas. Ziet er leuk uit. We gaan in September trouwen en misschien liggen daar leuke bestemmingen voor een honeymoon!

de pa2q mail lijkt niet te werken, als jullie een ander mail adres hebben kan ik foto's doorsturen

Gr. Steven

• 12 Juli 2009 - 16:30

Janna En Len:

Steven, leuk om van je te horen! Alleen kunnen we jou niet bereiken want als je een bericht achterlaat zie ik nog geen email adres va je. Stuur de foto's of alleen email naar svpresent yahoo com en dan kunnen wij jou ook bereiken. Tot dan.

Verslag uit: St. Vincent, Bequia

Onze positie is te zien op: http://www.findu.com/cgi-bin/find.cgi?call=pa2q
: Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q
: We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink.org Als je ons voor de eerste keer schrijft sta je nog niet in onze zgn. whitelist. Begin de onderwerp-regel dan met //WL2K. Dan wordt je bericht niet als spam beschouwd en wordt het doorgelaten.
: Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent
: Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv zee-anker,
: watermaker e.d.) staan in de oudere berichten van januari 2007.
-- MAILINGLIST --
-- POSITIE --
Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coordinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL:
-- BERICHTEN --
We zijn wel uitgerust voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook via email bereikbaar: svpresent yahoo.com
Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink.org omdat we dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.

17 Februari 2013

Sv Present in Nederland voor refit.

12 Juli 2009

Grenada

25 Januari 2009

Tobago
Janna en Len

-Onze positie is te zien op: 123 -Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink org Als je ons voor het eerst schrijft (en je emailadres is dan nog niet bekend in onze white-list) begin het onderwerp van je bericht dan met //WL2K Dan wordt het bericht niet als spam gezien en wordt het doorgelaten. -Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent -Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv het zelfgemaakte zee-anker, de zelfgebouwde watermaker e.d.) staan in de eerste berichten van januari 2007. -- MAILINGLIST -- Je kunt op deze pagina je email-adres toevoegen aan onze mailinglist. Dan krijg je een seintje als wij weer een (foto-)bericht hebben toegevoegd. -- POSITIE -- Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coördinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL: http://www.findu.com/cgi-bin/winlink.cgi?call=PA2Q Je komt dan bij Google Maps. Klik op [Satelliet] voor een (gedateerde) satellietfoto waar onze positie op is aangekruist. Als je behalve onze laatste positie ook de hele route wilt zien die we tot nu toe hebben afgelegd ga je naar deze URL: http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -- BERICHTEN -- We hebben wel een goede antenne voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook, buiten dit weblog om, via email bereikbaar: svpresent yahoo com Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink org omdat dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.