Ervaringen na een jaartje cruisen: brandstof - Reisverslag uit Cabedelo, Brazilië van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu Ervaringen na een jaartje cruisen: brandstof - Reisverslag uit Cabedelo, Brazilië van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu

Ervaringen na een jaartje cruisen: brandstof

Door: Len

Blijf op de hoogte en volg Janna en Len

10 Januari 2007 | Brazilië, Cabedelo

Ervaringen na een jaartje cruising.

1) Brandstof.
Hoe meer diesel je mee kunt nemen hoe fijner het is want dat is eigenlijk de enige brandstof die een bottleneck op kan leveren (bij windstiltes op zee).

Ik zou geen (bv.Wallas) kooktoestel op diesel nemen (heeft voordelen maar maakt je actieradius toch weer minder) en ook geen petroleum- of spiritus-toestel want de mensen die wij spreken klagen altijd over niet goed branden of over niet goed verkrijgbaar zijn van de juiste brandstof. Ook zagen we mensen die echt honderden liters mee hadden omdat ze bang waren het elders niet te kunnen kopen (en daar kregen ze dus ook gelijk in). Ik vond het armoe als je niet eens lekker kon zitten aan de dinette omdat de ruimte eronder was volgepakt met flessen petroleum...

Wij vinden een normaal gaskooktoestel eigenlijk het beste wat er is en niet alleen voor de culinaire resultaten. Over de veiligheid kun je alleen maar zeggen dat die ok is als je gewoon je spullen goed onderhoudt (ik ga er van uit dat de gasleiding van de bun naar de kombuis van koper is met fatsoenlijke schotdoorvoeren). Als je weggaat met een nieuw stuk gasslang en je neemt een nieuw stuk slang mee dan kun je 10 jaar vooruit. Ook is een electrische gasklep die in de bun vlak na je fles komt en die in de kombuis geschakeld wordt een goed idee.

Oja, wij hebben een Force 10 gasfornuis. Met 3 pitten. 2 pitten aan de voorkant en 1 grote aan de achterkant. Het is wat stom maar nu zijn we er dus achter dat als je bv een grote gietijzeren wok of zo op de achterste grote pit zet, de gewichtsverdeling verandert... En daardoor werkt de half-cardanische ophanging dus niet meer 100%... Nouja. We kunnen er toch wel mee werken maar het zou makkelijker kunnen als we een tweepitter hadden, het komt toch zelden voor dat we 3 pitten tegelijk in gebruik hebben (we hebben ook een magnetron op de omvormer).

Mijn punt is dus: neem gas voor het koken want dat is gewoon overal te krijgen. Tot nu toe deed men bij ons alleen in Spanje wat lastig maar dan neem je een simpel Camping Gaz-adaptertje mee wat je eventueel op je slang kunt zetten en kun je op de hoek van elke straat een Camping Gaz tankje kopen/ruilen. Wij hebben twee 10 liter BP-gasflessen mee. Lekker licht en zonder roest want van kunststof in plaats van staal. Wij doen maaaanden met 1 fles en er wordt vaak thuis gekookt (hier in Brazilie ietsje minder vaak want je eet hier formidabel voor 2 euro) en er staat ook vaak een vis in de oven of een brood. En als je maanden met een fles doet heb je dus ook maanden de tijd om de lege te laten vullen.

Zorg dat je dieseltank schoon is respectievelijk schoongemaakt kan worden. Daarvoor is het erg prettig als er een mangat in de tank zit of een paar flinke openingen waardoor je overal bijkunt met je arm of met een stok met papieren luier er om heen of zo. Een (alweer flink) aantal jaren geleden is men gestopt met een aantal toevoegingen aan de dieselolie en daardoor kunnen er gemakkelijker bacterien nestelen en die kunnen de filters en verder het hele brandstof systeem verstoppen.
Weet dat de bacterien leven in water en zich voeden met dieselolie die zich op het grensvlak tussen water en diesel bevindt. Als je er voor zorgt dat er zich geen water in de tank bevindt zul je geen problemen krijgen door bacterien.

Om het water uit de tank te halen (je krijgt altijd wel water mee van het bunkerstation, je hebt condens in je tank vooral bij lagere temperaturen als je tank niet helemaal vol is en in de armere landen willen ze je graag aangelengde diesel verkopen) kun je het beste een circulatieleiding met een 12volt auto-dieselpompje maken. Zorg dat de leiding aanzuigt op het uiterste laagste punt in de tank, dan door het (bv Delphi) brandstoffilter met waterscheider, dan door de pomp, en dan weer retour in de tank. Als je elke paar weken een uurtje laat circuleren (water is zwaarder dan olie), ben je goed bezig.

Mocht je op een gegeven moment toch (bacterie- of stof-) verontreiniging in je dieseltank hebben zullen bij draaiende motor eerst je brandstoffilters vollopen en verstoppen. Dan heb je meestal een probleem in wat zwaarder weer want door de zeegang komt de rommel van de bodem wat meer naar boven en komt bij het aanzuigpunt van de brandstofleiding naar de motor. Als je filter volslaat stopt de motor en ben je genoodzaakt om het brandstoffilter te gaan vervangen. Het is op zo'n moment erg prettig als je door het omzetten van een paar 3-wegkranen de brandstof toevoer via een tweede, "parallel geschakeld" filter kunt voortzetten. Dan kun je later in de haven of op een rustige ankerplek op je gemak het verstopte filter vervangen.

Hoe verder je buiten Europa komt des te minder kun je bij een pomp aanmeren om te tanken. Neem op z'n minst 2 stevige, liefst doorzichtige 20 liter jerrycans mee met hevel-hulp en een "amerikaanse" filtertrechter. Laat een eerste liter in een plastic fles een paar uur staan en kijk of er zich lagen voordoen, water, stof, oude motorolie, van alles kun je verwachten. Als je in bv Afrika diesel koopt willen locale mensen tegen een beloning het erg graag voor je doen. Zorg dat je er steeds bij blijft, ga mee naar de pomp en kijk wat er gebeurt. Je zult niet de eerste zijn die diesel met suiker krijgt. Op die manier willen ze je vast houden want dan heb je een flinke reparatie aan je motor en dus blijf je langer en verdient een familielid die monteur is weer aan je en koop je weer langer eten en zo. Ik weet het dit klinkt enorm cynisch maar ik heb het echt niet verzonnen...

Benzine kom je niet omheen als je een buitenboordmotor meeneemt. Wij hebben een Porta-bote met 8pk Johnson. Zijn we erg tevreden over maar de 8pk slurpt wel wat weg, misschien kopen we ook nog een 2 pk'tje. In ieder geval is het voor ons nodig om 15 liter benzine bij ons te hebben. Als je nog een bbm gaat kopen, mijn advies is neem een tweetakt want lichter in gewicht en ongecompliceerder en dus betrouwbaarder. Ik weet het, op het meer van Geneve mag je ze niet meer gebruiken maar waar wij rondvaren hebben ze nog wel ergere problemen op te lossen voor ze aan het verbieden van 2takt bbm's toekomen.

Verslag uit: Brazilië, Cabedelo

Onze positie is te zien op: http://www.findu.com/cgi-bin/find.cgi?call=pa2q
: Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q
: We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink.org Als je ons voor de eerste keer schrijft sta je nog niet in onze zgn. whitelist. Begin de onderwerp-regel dan met //WL2K. Dan wordt je bericht niet als spam beschouwd en wordt het doorgelaten.
: Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent
: Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv zee-anker,
: watermaker e.d.) staan in de oudere berichten van januari 2007.
-- MAILINGLIST --
-- POSITIE --
Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coordinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL:
-- BERICHTEN --
We zijn wel uitgerust voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook via email bereikbaar: svpresent yahoo.com
Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink.org omdat we dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.

17 Februari 2013

Sv Present in Nederland voor refit.

12 Juli 2009

Grenada

25 Januari 2009

Tobago
Janna en Len

-Onze positie is te zien op: 123 -Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink org Als je ons voor het eerst schrijft (en je emailadres is dan nog niet bekend in onze white-list) begin het onderwerp van je bericht dan met //WL2K Dan wordt het bericht niet als spam gezien en wordt het doorgelaten. -Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent -Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv het zelfgemaakte zee-anker, de zelfgebouwde watermaker e.d.) staan in de eerste berichten van januari 2007. -- MAILINGLIST -- Je kunt op deze pagina je email-adres toevoegen aan onze mailinglist. Dan krijg je een seintje als wij weer een (foto-)bericht hebben toegevoegd. -- POSITIE -- Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coördinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL: http://www.findu.com/cgi-bin/winlink.cgi?call=PA2Q Je komt dan bij Google Maps. Klik op [Satelliet] voor een (gedateerde) satellietfoto waar onze positie op is aangekruist. Als je behalve onze laatste positie ook de hele route wilt zien die we tot nu toe hebben afgelegd ga je naar deze URL: http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -- BERICHTEN -- We hebben wel een goede antenne voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook, buiten dit weblog om, via email bereikbaar: svpresent yahoo com Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink org omdat dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.