Spaanse Ria's en Portugal - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu Spaanse Ria's en Portugal - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu

Spaanse Ria's en Portugal

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna en Len

27 September 2007 | Portugal, Cascais

We brengen al weer 4 weken door in Spanje en Portugal en zonder iemand jaloers te willen maken kunnen we zeggen dat we het elke dag prachtig weer is geweest.
We hebben nog steeds de wind in de rug, sommige dagen windstil, elke dag is het zo'n 25 graden, en vrijwel wolkenloos.

In La Coruña zijn we 6 dagen gebleven. Het is echt een erg leuke stad. Levendig, goed verzorgd, mooie pleinen en je kunt eindeloos langs de boulevards fietsen.
Tijdens ons verblijf werd een sculptuur tentoonstelling opgebouwd van Igor Mitoraj (zie foto), indrukwekkende tweemaal manshoge beelden gebaseerd op griekse en romeinse kunst.
We vertrokken uit La Coruña met een wat spijtig gevoel dat we echt afscheid moesten nemen.

We gooiden het anker uit in enkele Spaanse baaien (Ria's). De ankerplaatsen waren stuk voor stuk idyllisch te noemen door de groene heuvels, witte stranden en het heldere water.
Met enige aarzeling door de lage watertemperatuur (maar 14 graden) plukten we heerlijke, enorm grote mosselen en kokkels van de bodem voor de avondmaaltijd.

Op enig moment is de pret wel over want als je de Portugese grens hebt bereikt verandert de kust in een nogal saaie strook, een beetje vergelijkbaar met den Helder-IJmuiden.
In plaats van grote baaien zijn er dan over het algemeen alleen vissershavens waarin vaak ook een marina is aangelegd.
De mensen in Portugal zijn (algemene indruk) wat toeschietelijker dan de Spanjaarden.
Dat kan misschien ook komen doordat in Portugal al 20 jaar Engels wordt gegeven op de middelbare school.
In Spanje zijn ze daar pas een paar jaar geleden mee begonnen. In Spanje hebben we eigenlijk alleen met (werk-)studenten (Universiteit van La Coruña) Engels kunnen spreken.

Het zeilen in Portugal was niet moeilijk met de "Portugese Noord" die in augustus en september voor 90% zeker is.
Wij hadden doorgaans zo'n 3 á 4 Beaufort bakstagwind maar langs de kapen moet je oppassen want daar kan de wind in 10 seconden toenemen naar 8 bft, 30-35 knopen.
In Portugal zie je ook aan de kust grote contrasten; zowel in Lissabon als in de dorpjes staan (bewoonde) verveloze krotten naast prachtige villa's.
In Cascais zagen we een makelaarskantoor. Een beetje leuke bungalow met uitzicht: 800.000 euro...

Op 24 september bezochten we Lissabon. "Wie Lissabon niet heeft gezien heeft nog niets moois gezien"; geïnspireerd door deze zin uit Lannoo's reisgids hebben we met de trein vanaf Cascais een bezoek aan deze inderdaad prtachtige stad gebracht.
Wat de stad vooral zo mooi maakt is de ligging aan de Taag.
We hebben vooral het oude Lissabon bezocht, de wijk Alfama en daar door kronkelige steegjes en over oude trappen en pleinen gedwaald.
Orienteren is hier niet moeilijk: naar boven leiden alle straten naar het Castelo Sao Jorge en naar beneden naar de Taag.
Overal krijg je opeens weer een prachtig vergezicht over de hele stad en de rivier.
Vooral het contrast tussen de oude wijk Alfama met enorm veel verval en de Rua do Comercio met zijn enorme aanbod aan mondaine winkels en luxe artikelen blijft je bij na afloop van je bezoek.

Cascais, waar wij op het ogenblik voor anker liggen, was ooit een klein vissersdorp maar is nu een moderne, drukke badplaats.
De Jumbo supermarkt is zo enorm groot dat je gerust kunt zeggen "zullen we een dagje naar de Jumbo gaan".
De hele kust vanaf Cascais tot aan Lissabon (25 km) is bebouwd. De trein rijdt het hele traject langs de kust en geeft een mooi uitzicht over de brug over de Taag, het "Monument der Ontdekkingen" en de "Torre de Belem".

We schrijven dit op 25 september. We gaan al een beetje denken aan het aanvullen van voorraden voor de overtocht naar de Madeira-archipel.
Het eerste eiland wat we daar willen aandoen is Porto Santo. Is weer een flinke afstand, 520 mijl, vergelijkbaar met de golf van Biscaye.

Voor de toekomstige liefhebbers (de havens zijn hier erg duur) nemen we voortaan een beschrijving op
van de plaatsen waar wij hebben geankerd.

Ria de Camarinas, doorvaren tot het uiterste N-O punt tegenover het plaatsje Camarinas. Blijf zo'n 100 meter van het strand, Goeie grond, 4 meter diep bij laag water, 2,5 meter verval.

Ria de Vigo. Bij de westelijke eilandjes, Islas cies ó de Bayona, goeie grond, 6-7 meter diep.
Ga niet voor de Bar/Restaurant liggen want er vaart een kleine personenferry.
Als deze plek te veel deining heeft kun je een mijl zuidelijker nog iets meer beschut liggen maar daar hebben wij dus geen ervaring mee.

Bayona. Er is een nieuwe, tweede haven gebouwd. Z-O van die haven is er nog steeds een heel grote ankerplaats. Prima grond, overal 6-7 meter diep.
Ze varen daar nogal enthousiast-agressief met een bootje rond om klanten naar binnen te trekken maar
er is vrijwel niks aan voorzieningen en ze zijn erg duur, zelfs voor Portugese begrippen.

Povoa de Vazim: is wel zaak dat je vrij dicht bij de jachthaven ankert.
Te ver naar het strand (O) ligt alleen maar puin/stenen of te ver naar de vissershaven (N) staat er maar 1 meter bij laag water.

Ria de Aveiro, (de enige Portugese Ria, zeker de moeite waard) in de baai van San Jacinto. Prima plek. Staat in de almanak (wij gebruiken de Cruising Association Almanac 2006) genoemd met een nogal lastige / ondiepe ingang maar er is inmiddels een route gebaggerd voor de pont naar Aveiro. Diepte overal zo'n 5-8 meter. Goeie grond.

Perniche: NW van de haveningang vlak tegen de kust/dicht tegen de pier (breakwater) aan. Is bij N-wind en bij weinig deining uit het westen een goede plek. Erg goeie grond, pakt heel direct,
7 meter diep.

Cascais: N-O van de eerste jachthaven, vlak bij het strand. Goeie grond maar die heb je ook wel nodig ook want de "Portugese mistral" staat hier soms wel met meer dan 35 knopen door.
Maar dat is alleen s-middags en s-morgens zo nu en dan een paar keer zo'n 15 minuten.

• 27 September 2007 - 15:24

Annemiek:

Ha die janna, we hadden het van de week nog over je op t werk, dat we al een tijd niets hadden vernomen en wel benieuwd waren naar je reilen en zeilen....erg leuk dus om weer iets te vernemen. Nee hoor, TOTAAL niet jaloers.....hier ook lekker warm met de vermarming aan....hmpf.
    De foto's zijn prachtig en je hebt me geinspireerd om ook eens naar Portogal te gaan....jullie verhalen klinken zo zalig, en je zit er zo relaxed bij. Zag ik dat je aan 't schrijven bent? toch aan je boek begonnen?
    Hier is het soms best mooi herfstweer, af en toe een bui....
    Verder alles goed, na een drukke zomer heb ik mijn discipline weer gevonden en ben weer met mijn studie bezig. Zondag lekker een week stage lopen in kuuroord de schouw te Zeeland. Ik verblijf intern, lijkt me super. Het weekendje aansluitend erop een hotelletje geboekt aan de Zeeuwse kust om met Robert lekker uit te waaien.. (hij weet het niet, is dus verrassing) enne...de zeeuwse kust is vast ook prachtig.... we zullen aan je denken.
    groeten aan Len, heel veel plezier en succes met de grote oversteek, we horen wel weer van je
    liefs Annemiek

• 27 September 2007 - 22:01

Willem Van Eijsden:

Zijn jullie ook actief op HF? Ik volg het op de voet erg mooi allemaal.
    veel plezier en geniet van deze bizondere reis.

gr willem van Eijsden
    Veron afdeling Zaanstreek

• 30 September 2007 - 18:28

Cobi & Piet:

Wat heerlijk te lezen, al die pracht, en het mooie weer. Wij hebben net 2 dagen regen achter de rug bij 13 graden.
    Een heel goede reis verder gewenst!

• 02 Oktober 2007 - 13:18

Luuk En Anneloes:

Ja! Betrapt!
    Leuke weblog, vooral de foto's zijn leuk. We zien elkaar op het water wel weer!

Groeten, Luuk en Anneloes,
    sy Luigi Presto

Verslag uit: Portugal, Cascais

Onze positie is te zien op: http://www.findu.com/cgi-bin/find.cgi?call=pa2q
: Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q
: We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink.org Als je ons voor de eerste keer schrijft sta je nog niet in onze zgn. whitelist. Begin de onderwerp-regel dan met //WL2K. Dan wordt je bericht niet als spam beschouwd en wordt het doorgelaten.
: Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent
: Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv zee-anker,
: watermaker e.d.) staan in de oudere berichten van januari 2007.
-- MAILINGLIST --
-- POSITIE --
Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coordinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL:
-- BERICHTEN --
We zijn wel uitgerust voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook via email bereikbaar: svpresent yahoo.com
Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink.org omdat we dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.

17 Februari 2013

Sv Present in Nederland voor refit.

12 Juli 2009

Grenada

25 Januari 2009

Tobago
Janna en Len

-Onze positie is te zien op: 123 -Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink org Als je ons voor het eerst schrijft (en je emailadres is dan nog niet bekend in onze white-list) begin het onderwerp van je bericht dan met //WL2K Dan wordt het bericht niet als spam gezien en wordt het doorgelaten. -Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent -Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv het zelfgemaakte zee-anker, de zelfgebouwde watermaker e.d.) staan in de eerste berichten van januari 2007. -- MAILINGLIST -- Je kunt op deze pagina je email-adres toevoegen aan onze mailinglist. Dan krijg je een seintje als wij weer een (foto-)bericht hebben toegevoegd. -- POSITIE -- Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coördinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL: http://www.findu.com/cgi-bin/winlink.cgi?call=PA2Q Je komt dan bij Google Maps. Klik op [Satelliet] voor een (gedateerde) satellietfoto waar onze positie op is aangekruist. Als je behalve onze laatste positie ook de hele route wilt zien die we tot nu toe hebben afgelegd ga je naar deze URL: http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -- BERICHTEN -- We hebben wel een goede antenne voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook, buiten dit weblog om, via email bereikbaar: svpresent yahoo com Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink org omdat dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.