Van Falmouth naar La Coruna - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu Van Falmouth naar La Coruna - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu

Van Falmouth naar La Coruna

Door: Len

Blijf op de hoogte en volg Janna en Len

30 Augustus 2007 | Spanje, Madrid

Het is zover: de oversteek. We hadden al dagenlang de gribfiles zitten bekijken op geschiktheid van het weer.
Het geluk was met ons; door de combinatie van het (net) opgekomen hogedrukgebied tot boven Engeland en het
gebruikelijke lagedrukgebied boven het vasteland van Spanje stond een erg stabiele N-O-stroming boven de Golf van Biskaje. Na een paar dagen werden de voorspelde golfhoogtes wel indrukwekkend (2,5 tot 3,5 meter) maar soms is een gebrek aan ervaring ook wel handig: je krijg een beetje "we zien wel"-instelling, zeker als het een voor de windse koers is die je gaat varen.

Op 25 augustus keken we elkaar aan en zeiden: "Bij Engeland N-wind 3-4, vanaf Brest N-O-wind 6/7 tot aan La Coruña en dat wordt voor >5 dagen als constante stroming voorspeld: als we nu niet gaan dan doen we het nooit".
Dus: alles nog een keer nagelopen en goed vastgezet, kaarten gescand om samen met de de PC (SeaClear) de vrachtschepen op de kaart te zien en aanvaringskoersen al vroeg te voorkomen (AIS), tanks goed vol met water en diesel. Met als voornemen de remedie van Hans-Elias en Inez in "400 maandagen": alleen positieve dingen tegen elkaar zeggen.
We hebben de koers vrij continu op 200 graden gehouden. Dat we dan midden in de nacht in het verkeersscheidingsstelsel bij Ile de Ouessant kwamen vonden we geen punt. AIS is een geweldige hulp. Als het je daar te druk is maak je alsnog een waypoint dat wat westelijker ligt en vaar je dus alleen die 15 mijl om als het moet. Rekening houden met stroom deden we alleen met vertrek en we keken even hoe het dan zou gaan lopen bij het Ile de Ouessant. Om 8 uur weggaan gaf nog een restje stroom mee om weg te komen en gaf geen sterke tegenstroom bij Bretagne.

Op 26 augustus om 8 uur het anker opgehaald. De boot liep als een trein.
Tot aan Ile de Ouessant valt er eigenlijk niks te melden. Boot loopt op grootzeil en genua 8 knopen. De aandacht werd gericht op lezen en vissen. We vingen helemaal niks.

Na Ile de Ouessant werd het geleidelijk wat spannender. De wind werd langzamerhand van een vriendelijke 4 in een paar uur een dikke 6. Wat later nam de golfhoogte toe van pakweg 0,5 meter naar ruim 2,5 meter.
Het gekke is dat je jezelf dan nog steeds helemaal safe voelt met ongereefd grootzeil (55m2) en volledige genua (90 m2). We liepen 10 knopen over de grond, 13 door het water. Het had wel iets weg van een kermisattractie.
De golven liepen schuin onder ons door, omdat we de (schijnbare) wind op 120 graden hadden. Daardoor rolden we elke 20 seconden pakweg 30 graden van bak- naar stuurboord en terug. Niet echt wat je comfort noemt maar "te hebben".

Wel werd het de vraag wanneer de noodzakelijke roerdruk te groot zou worden voor de automaat (en zeker voor een menselijke stuurman). De wind zou volgens de laatste gribfiles (die zijn geweldig, die haal je gewoon op, midden op de oceaan) nog naar 8 toenemen en de golven zouden nog groter worden naar 3,5/4 meter).
Zo nu en dan hoorden we de hydraulische pomp van de stuurautomaat wat vreemd kreunen en dat klonk niet fijn.
Die automaat wil en kan je gewoon niet missen als je nog 30 uur moet sturen.
Om de automaat te sparen streken we het grootzeil en lieten de genua voor 75% staan, die kon zonodig gemakkelijk verder terug geregeld worden.
De snelheid liep terug van 10 naar 7 knopen. Len kreeg z'n gevoel van beheersing (de controlfreak) weer terug. Janna had het leuker gevonden als we al het zeil hadden laten staan.... het ging toch lekker zo? (!)

De Golf van Biskaje was voor ons in 1 woord imposant. We voelden ons steeds een beetje kleiner worden door de steeds verder groeiende, enorm massieve, laaaaangzame golven, je moet echt niet denken dat jouw boot van 24 ton ook maar iets verandert aan de verdere loop van zo'n gigant.

Het rollen was goed te hebben. We zeiden alleen positieve dingen tegen elkaar. Len sliep gewoon niet, ook al liep Janna wacht want hij miste de rust (toch nog steeds de controlfreak) maar bleek daar goed tegen bestand. Dat moet nog wel anders worden voor de grotere oversteken maar we denken dat je oplaatst gewoon moe genoeg wordt.
Janna sliep weinig maar vond het gewoon prima gaan. Het beste nieuws is nog dat we geen van tweeen ook maar even last hebben gehad van zeeziekte. We konden binnen of buiten urenlang lezen zonder maar een boertje te laten (excusez les mots).

Gedurende de laatste 80 mijl ging de wind terug naar 5. We liepen met 100% genua nog steeds 7 knopen. We wilden met daglicht aankomen in La Coruña dus de genua gereefd naar 70%. Met 6 knopen zouden we bij zonsopgang 10 mijl voor de haven zijn. Achteraf hadden we de haven best 's-nachts kunnen aanlopen. We leren het nog wel.

Bij het daglicht zagen we de Spaanse kust. Er hingen vanaf middernacht al grote onweersbuien maar die zetten gelukkig niet echt door. Op pakweg 10 mijl voor de haven worden we welkom geheten door een werkelijk enorme hoeveelheid dolfijnen. Ze spelen met de boot en met elkaar. Ze zijn zeker een uur bij ons gebleven.

29 augustus Om 10 uur maakten we vast in de Darsenamarina. Hier willen we 2 nachtjes blijven. Dan zoeken we weer naar een ankerplaats en gaan we op ons gemak de Spaanse Ria's (baaien) en de Portugese vissersdorpjes af.

Wordt vervolgd.

• 01 September 2007 - 11:36

Henk & Greet :

Len & Janna, gefeliciteerd met die prachtige oversteek naar Spanje. We hebben jullie bijna van uur tot uur gevolgd. In jullie verslag schrijven jullie niets over de volle maan die hier elke nacht prachtig te zien was. Was dat op zee niet het geval?
    We wensen jullie een voorspoedige reis langs de Spaanse en Portugese kust.

We blijven jullie via dit geweldige medium volgen.
    Henk en Greet van der Heijden

• 04 September 2007 - 18:55

Esther:

Geweldig verhaal! :) Heb 't met een glimlach op m'n gezicht zitten lezen. Ondertussen zijn jullie al een stukje verder gevaren, zie ik. Ben benieuwd naar de foto's!
    De slakkenpost is overigens sneller dan je zou denken: binnen 2 dagen was jullie brief bezorgd!
    Liefs,
    Esther

• 06 September 2007 - 15:50

Guus En Marjon:

Hallo Len en Jenna,

Zo, dat is achter de rug (de oversteek). Nu lekker even hoppen langs Spanje en Portugal. Voorlopig zitten jullie tegen de 30 graden grens en wij hier te "bibberen" bij 18 graden en regen. Altijd weer spannend zo'n paar nachten achter elkaar en na alle "bangmakerijen" van de achterblijvers (was tenmiste bij ons zo). Als je dat allemaal moest geloven was het in de golf 98% kans op beaufort 8 of meer.

Geen reparaties en tegenslagen nog? Volgens mij waren jullie goed voorbereid maar dan toch. Op zee schijnt altijd alles kapot te gaan.

Op ons schip wordt nu een nieuw steunlager van de schroefas geplaatst, de koelwaterpomp nagekeken en verschillende andere dingen gechekt. 1 oktober willen we een paar weken met vakantie en wat oefenen met het schip. Marjon kan nog niet zeilen dus we moeten er even hard tegenaan (zal lief voor haar zijn). Als aan het eind van het jaar de verwarming nog wordt geplaatst hopen we er begin volgend jaar ook op te gaan wonen in Hoorn. En wie weet liggen we over een paar jaar dan samen voor anker in een baai van één van de Indonesische eilanden. Maar,.. eerst nog even wat geld verdienen.

Jullie in ieder geval veel succes én plezier gewenst. We blijven jullie volgen.

Groetjes,

Marjon en Guus

• 09 September 2007 - 18:22

Cobi & Piet:

Wij komen net terug van vakantie en lezen jullie verhaal en zijn blij dat jullie in Spanje zijn aangekomen. 23 augustus is tante Maartje overleden. Goede vaart verder, leuk om ons zo op de hoogte te houden!

Verslag uit: Spanje, Madrid

Onze positie is te zien op: http://www.findu.com/cgi-bin/find.cgi?call=pa2q
: Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q
: We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink.org Als je ons voor de eerste keer schrijft sta je nog niet in onze zgn. whitelist. Begin de onderwerp-regel dan met //WL2K. Dan wordt je bericht niet als spam beschouwd en wordt het doorgelaten.
: Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent
: Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv zee-anker,
: watermaker e.d.) staan in de oudere berichten van januari 2007.
-- MAILINGLIST --
-- POSITIE --
Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coordinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL:
-- BERICHTEN --
We zijn wel uitgerust voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook via email bereikbaar: svpresent yahoo.com
Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink.org omdat we dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.

17 Februari 2013

Sv Present in Nederland voor refit.

12 Juli 2009

Grenada

25 Januari 2009

Tobago
Janna en Len

-Onze positie is te zien op: 123 -Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink org Als je ons voor het eerst schrijft (en je emailadres is dan nog niet bekend in onze white-list) begin het onderwerp van je bericht dan met //WL2K Dan wordt het bericht niet als spam gezien en wordt het doorgelaten. -Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent -Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv het zelfgemaakte zee-anker, de zelfgebouwde watermaker e.d.) staan in de eerste berichten van januari 2007. -- MAILINGLIST -- Je kunt op deze pagina je email-adres toevoegen aan onze mailinglist. Dan krijg je een seintje als wij weer een (foto-)bericht hebben toegevoegd. -- POSITIE -- Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coördinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL: http://www.findu.com/cgi-bin/winlink.cgi?call=PA2Q Je komt dan bij Google Maps. Klik op [Satelliet] voor een (gedateerde) satellietfoto waar onze positie op is aangekruist. Als je behalve onze laatste positie ook de hele route wilt zien die we tot nu toe hebben afgelegd ga je naar deze URL: http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -- BERICHTEN -- We hebben wel een goede antenne voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook, buiten dit weblog om, via email bereikbaar: svpresent yahoo com Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink org omdat dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.