Brazilie, Jacare Village - Reisverslag uit Cabedelo, Brazilië van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu Brazilie, Jacare Village - Reisverslag uit Cabedelo, Brazilië van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu

Brazilie, Jacare Village

Door: Len

Blijf op de hoogte en volg Janna en Len

03 Juni 2008 | Brazilië, Cabedelo

Zo, alweer een bericht op de site. Ik heb ook wat foto's geplaatst bij het vorige bericht over de oversteek. Over een paar dagen plaatsen we foto's bij dit bericht.

We kwamen op 17 mei aan bij Cabedelo. Het was opgaand water dus dat kwam aardig uit. Om 13:00 lieten we het anker zakken bij Jacare-Village. Het is een jachtclub die gerund wordt door ene Philippe. Hij heeft twee drijvende steigers gemaakt op een beetje houtje touwtje manier. Gisteren was een deel van een steiger gezonken en werd door de landvasten van de aangemeerde boten omhoog gehouden. Stroomkasten onder water, kortsluiting, etc. Philippe zelf is onderweg met een zeilboot naar La Rochelle dus die komt pas met 6 weken terug. Zijn vrouw weet nergens van dus het was toch een aangename verrassing dat de naburige jachtwerf van Brian Stevens kwam helpen. De zaak is weer hersteld maar echt stevig en veilig is toch anders. We kijken het nog even aan maar misschien gaan we toch op zoek naar een wat zekerder plek voor onze boot als we naar Nederland gaan.

In Jacare hebben we weer eens lekker hollands gepraat met Ria en Kees van de Mariele en met Netty en Jelle van de Marlijn. Ria en Kees gingen de volgende dag naar Fortaleza. Voor hen zit de maximale verblijfsduur in Brazilie er op. voor Netty en Jelle geldt bijna hetzelfde. Zij gaan met een paar weken op weg naar Suriname. Wij hebben nog een half jaar en met een beetje geluk/handigheid kunnen we twee maal 6 maanden over 2008 en 2009 aan elkaar knopen. We schrijven er wel over als we over 3 maanden bij de federale politie zijn geweest. Misschien is er wel wat te regelen... In Afrika kon dat ook makkelijk dus misschien hier ook..;-)

De omgeving is erg mooi maar... op een paar honderd meter staan 3 restaurants en daar wordt zo'n beetje elke avond tot een uur of half negen live muziek gespeeld. Het is een trekpleister voor (Braziliaanse) toeristen die een diner-dansant willen. In het weekend is het van een ander kaliber. De discotheek die midden in het dorp staat (de huizen er om heen staan allemaal te koop) draait dan heipalen muziek van zaterdag 19:00 tot zondag 10:30. Soms wou je dat de stroom uitviel maar al gauw denk je "leven en laten leven". Het weekend is het ook wat druk met speedboten en jetskis. Wat jammer is de onzekerheid over het zwemwater. Je ziet eigenlijk geen mens zwemmen. En om nou weer een of andere infectie op te lopen is na alle antibioticakuren in Afrika niet onze "goesting". Gelukkig is het zeestrand met de bus of 20 minuten lopen goed bereikbaar. Prachtig wit strand en enorm lang. Met een beetje wind zijn de golven gigantisch. Janna houdt het hier uren vol in het water. Naderhand drinken we een lekkere gekoelde kokosnoot leeg of slachten we een ananas die hier in Brazilie ongelofelijk lekker zijn.

Cabedelo is een leuk plaatsje. We hebben er ingeklaard en dat ging heel soepel. Gegeten in een afweeg restaurant. Ik (Len) neem dan een bord vol steaks, kip, calamare's en gebakken vis en 1 schijfje wortel. Janna is wat beschaafder en neemt wat meer sla, radijs, uitjes en zo. Allebei betalen we zo'n 6 reals, nog geen 2,5 euro... Later begrepen we wel waarom er zoveel zeilers zo lang als de federale politie toestaat, blijven rondhangen. Het leven is hier echt goedkoop. Het is niet alleen goedkoop maar het smaakt ook allemaal erg goed. De geroosterde kip is mals en veel lekkerder van smaak dan die witte waterkippen in bv Holland. Fruit zit gewoon vol met zon. Papaya's zijn vaak toch wat flauw maar hier niet.

De grotere stad Joao Pessao is gigantisch druk. Er wonen 600.000 mensen en het lijkt wel of ze geen van allen zonder herrie kunnen. Je vindt er prachtige grote winkels met enorme assortimenten. Janna was helemaal weg van de kledingwinkels. Samen met Andrea blijft ze veel te lang weg en ze komen pas bij donker weer bij de boot.

De generator ging een week geleden witte rook geven en er kwam olie mee uit de uitlaat. Uit elkaar gehaald en de top van een verstuiver bleek te zijn afgebroken. Met fabrikant Lombardini in Italie heb ik nu een prima contact en ik hoop dat ik de onderdelen snel aan boord heb. De generator is niet perse noodzakelijk, we doen eigenlijk alles met de zonnepanelen en de windgenerator. Alleen de wasmachine, de afwasmachine en de electrische kookplaten werken op de generator.

Nou vinden wij een wasmachine geen luxe artikel. Als je de buren ziet zeulen met sporttassen vol bezweet wasgoed en hoort dat ze tientallen euro's moeten betalen om de was schoon en opgevouwen weer terug te krijgen weet je wel waarom. Vroeger dachten wij "in de warme landen draag je weinig kleding en dus heb je weinig was", nou dat gaat niet op. Je zweet zo veel dat je eigenlijk elke dag wel een schoon T-shirt wil aantrekken. En wat dacht je van je beddegoed als het s-nachts meer dan 25 graden is? In Afrika was het s-nachts zelfs meer dan 30 graden. We hebben een Candy 3,5 kg machientje en we willen hem niet missen.

Gisterochtend hebben we geskyped met Andre en Annemarie. Andre is de zendamateur in Kluisbergen, on0fs waar we ook tijdens de oversteek enorm door geholpen zijn bij het binnenhalen van gribfiles, analyses van de itcz, en satellietbeelden over de plaats en de omvang van de onweersbuien in de itcz en natuurlijk de "gewone" mail, alles via Winlink. Andre zette 's-morgens en 's-middags op afgesproken tijden z'n enorme (30 meter hoge), draaibare beam-antenne in onze richting waardoor we van 6500 km af soepel alles met grote snelheid konden ontvangen en verzenden. Als je interesse hiervoor hebt moet je eens naar Andre's website gaan: http://users.skynet.be/on5fs. Wij (de Akka en wij) hebben voor Andre en Annemarie wat lekkers besteld bij de Traiteur. In de jaren dat Andre dit doet zijn wij de eerste zeilers die wat terugdoen. Is eigenlijk wel frappant als je ziet wat Andre speciaal voor het Winlink-systeem heeft geinvesteerd in transceivers, pactormodems, pc's enzovoort en dan alle tijd die hij erin heeft zitten. Ik vind het formidabel.

Als we de boel weer op orde hebben, generator weer werkend en de was weer gedaan, gaan we er eens op uit. Autootje huren, binnenland bezoeken... Wordt vervolgd.

• 26 Juli 2008 - 18:47

Hans Blansjaar:

het is nu 26 juli, en wij, gerda en ik, vragen ons af waar jullie nu zijn.
    graag een berichtje.

• 10 Augustus 2008 - 17:52

Marion En Hans:

Hoi Janna en Len,

Wat is de wereld groot en klein tegelijk!
    Leuk om via deze weg jullie weer eens terug te zien.
    Groetjes Hans en Marion.

• 04 September 2008 - 16:55

Renske En Marcel:

Hoi,

Jullie kennen ons niet maar ik ben de vriendin van Sabine. De dochter van Hans en Gerda Blansjaar. Wij hebben ook een zeilboot (dehler 35) maar die ligt in Enkhuizen. Veel plezier met jullie reis!!

• 09 Maart 2014 - 00:15

Anne Marie Xyl Andre On5fs:

Hallo Janna en len
    Ik had terug jullie verhaal gelezen,en dacht nog eens aan de tijd toen jullie ons iets lekkers hadden besteld van bij de traiteur,fantastische champagne en oesters en zoveel meer.
    In tussen is Andre on5 fs onofs al negen maand overleden,ik mis hem heel erg t was zo n avontuurlijke lieve slimme man.
    Alles is nu verleden tijd het leven ziet er helemaal anders uit,in t leven kan m'en alleen genieten als m'en het kan delen.
    Jammer dat jullie nooit in Kluisbergen gekomen zijn ik weet niet waar jullie nu zijn.
    Het ga jullie goed en geniet samen van het leven.
    Groeten
    Anne Marie weduwe van André verschueren on5fs on0fs
    Kluisbergen 9/03/14

Verslag uit: Brazilië, Cabedelo

Onze positie is te zien op: http://www.findu.com/cgi-bin/find.cgi?call=pa2q
: Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q
: We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink.org Als je ons voor de eerste keer schrijft sta je nog niet in onze zgn. whitelist. Begin de onderwerp-regel dan met //WL2K. Dan wordt je bericht niet als spam beschouwd en wordt het doorgelaten.
: Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent
: Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv zee-anker,
: watermaker e.d.) staan in de oudere berichten van januari 2007.
-- MAILINGLIST --
-- POSITIE --
Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coordinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL:
-- BERICHTEN --
We zijn wel uitgerust voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook via email bereikbaar: svpresent yahoo.com
Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink.org omdat we dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.

17 Februari 2013

Sv Present in Nederland voor refit.

12 Juli 2009

Grenada

25 Januari 2009

Tobago
Janna en Len

-Onze positie is te zien op: 123 -Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink org Als je ons voor het eerst schrijft (en je emailadres is dan nog niet bekend in onze white-list) begin het onderwerp van je bericht dan met //WL2K Dan wordt het bericht niet als spam gezien en wordt het doorgelaten. -Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent -Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv het zelfgemaakte zee-anker, de zelfgebouwde watermaker e.d.) staan in de eerste berichten van januari 2007. -- MAILINGLIST -- Je kunt op deze pagina je email-adres toevoegen aan onze mailinglist. Dan krijg je een seintje als wij weer een (foto-)bericht hebben toegevoegd. -- POSITIE -- Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coördinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL: http://www.findu.com/cgi-bin/winlink.cgi?call=PA2Q Je komt dan bij Google Maps. Klik op [Satelliet] voor een (gedateerde) satellietfoto waar onze positie op is aangekruist. Als je behalve onze laatste positie ook de hele route wilt zien die we tot nu toe hebben afgelegd ga je naar deze URL: http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -- BERICHTEN -- We hebben wel een goede antenne voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook, buiten dit weblog om, via email bereikbaar: svpresent yahoo com Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink org omdat dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.