Canarische Eilanden (2) - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu Canarische Eilanden (2) - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Janna en Len Besten - WaarBenJij.nu

Canarische Eilanden (2)

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna en Len

05 December 2007 | Spanje, Madrid

Na een maand op anker te hebben geleefd zijn we voor het aanvullen van de watervoorraad en het laten draaien van de wasmachine naar de Marina Rubicon gegaan.
Wat eerst 1 nachtje zou worden, werden er uiteindelijk 5. We hebben het ervan genomen en even genoten van de rust die zo'n haven biedt. Als je in een marina ligt, verandert je boot eigenlijk in een hotel: Water genoeg om uitgebreid te douchen, onbeperkte walstroom voor je was- en afwasmachine, fietsen staan voor je klaar op de steiger. Het is of je nooit ergens anders hebt gewoond. In deze haven lagen ook twee Duitse boten waar we al een beetje mee zijn optrokken: de Akka en de Aphrodite.

Het zuiden van Lanzarote is enorm gericht op toerisme. Aan de aanbouw van grote, luxe hotels en op luxe artikelen gerichte winkels komt nog steeds geen einde. Overigens is er op Lanzarote niet veel wit strand te vinden maar het klimaat is wel bijzonder aangenaam. Het stikt er van de Engelse ouderen met een erg witte huid die volledig gekleed rondlopen.

We hebben het eiland met een huurauto verkend. Lanzarote is voor een groot deel zwart, imponerend zwart en dat komt door de enorme hoeveelheden bazalt.
De huizen zijn zonder uitzondering helemaal wit wat wel een fraai contrast geeft met de omgeving maar van een afstand lijkt een dorp hierdoor net een groot caravanpark.

We zijn naar een aantal "Curiosities" geweest:

Fundacion Manrique
Cesar Manrique (1919-1992) was de lokale kunstenaar/architect die op veel plaatsen op het eiland "scheppend" bezig is geweest. Een van de dingen die hij heeftbereikt is dat de toeristenhuis-vesting nooit tot torenflats heeft geleid. De Fundacion is gehuisvest in zijn oorspronkelijke woning. Doordat deze woning is vormgegeven binnen vijf zgn. Vulcanic Bubbles, is een en ander vrij spectaculair. We hopen dat dat op de foto's goed overkomt.

Cactustuin (Manrique)
Een heel mooi aangelegde tuin met veel niveauverschillen. Geweldige planten varierend van de zeer langzaam groeiende en dus eeuwig piepkleine cactus- varianten tot enorme, 4 meter hoge exemplaren.

Cueva de Los Verdes
Deze grot is een gedeelte van een ondergronds stelsel van grotten en galerijen dat gevormd is door de Corona-vulkaan tussen de 3000 en 4500
jaar geleden. Deze grotten zijn tot stand gekomen door ingesloten lucht tijdens de koeling en stolling van de stromende lava.
We werden toegesproken door een gids die vertelde dat de naam (verde=groen) afkomstig is van de ontdekker. Er is namelijk op heel Lanzarote geen groen te vinden behalve de aangeplante palmen en cactussen natuurlijk.
Vanaf de 17e eeuw werden de grotten door de eerste bewoners gebruikt om zich te verbergen voor slavenhandelaren en Berberpiraten uit Noord-Afrika.
Tegenwoordig worden er niet alleen toeristen rondgeleid maar omdat er een goede akoestiek is (totale afwezigheid van echo door de absorberende lavasteen) worden er ook concerten en muziekfestivals (o.a. New Age) georganiseerd.

Mirador de Rio (Manrique)
Niets meer of minder dan een hoog punt van waaraf je een prachtig uitzicht hebt naar het Noorden, naar Isla Graciosa en Isla Alegranza. Er zijn enkele (qua stijl op Picasso lijkend) kunstwerken van Manrique te zien.

Na het havenverblijf zijn we naar Fuerteventura gevaren. Op het moment dat we dit schrijven liggen we op anker bij Puerto Coralejo. In feite is dit niet meer dan een ongezellige ferry-havenplaats en het waait ook nog behoorlijk hard. We wachten hier op een Nederlandse zeilboot, de Luigi Presto van Luuk en Anneloes die van Madeira af hier naar toe komen.

• 20 December 2007 - 20:44

Alom (Camiel&Esther):

Wat leuk om ook eens op jullie site te komen! De AKKA ligt nu hier in Las Palmas, waar wij ons klaar maken voor de grote oversteek. 't Is toch net een drijvend dorp... Veel plezier in Afrika!

• 03 Januari 2008 - 10:59

Jack En Yolanda:

Wij wensen jullie een voortvarend 2008.

Hier is het nog erg koud in Nederland en zullen graag met jullie ruilen.

We zuien weinig beweging in de PA2Q en de site ziet jullie niet meer.

Veel plezier en de groetjes uit Santa Porto

Verslag uit: Spanje, Madrid

Onze positie is te zien op: http://www.findu.com/cgi-bin/find.cgi?call=pa2q
: Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q
: We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink.org Als je ons voor de eerste keer schrijft sta je nog niet in onze zgn. whitelist. Begin de onderwerp-regel dan met //WL2K. Dan wordt je bericht niet als spam beschouwd en wordt het doorgelaten.
: Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent
: Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv zee-anker,
: watermaker e.d.) staan in de oudere berichten van januari 2007.
-- MAILINGLIST --
-- POSITIE --
Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coordinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL:
-- BERICHTEN --
We zijn wel uitgerust voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook via email bereikbaar: svpresent yahoo.com
Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink.org omdat we dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.

17 Februari 2013

Sv Present in Nederland voor refit.

12 Juli 2009

Grenada

25 Januari 2009

Tobago
Janna en Len

-Onze positie is te zien op: 123 -Onze route tot nu toe is te zien op http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -We zijn bereikbaar via radio-email: pa2q winlink org Als je ons voor het eerst schrijft (en je emailadres is dan nog niet bekend in onze white-list) begin het onderwerp van je bericht dan met //WL2K Dan wordt het bericht niet als spam gezien en wordt het doorgelaten. -Meer foto's zijn te zien op: http://picasaweb.google.nl/svpresent -Informatie over de boot en over onze voorbereidingen (bv het zelfgemaakte zee-anker, de zelfgebouwde watermaker e.d.) staan in de eerste berichten van januari 2007. -- MAILINGLIST -- Je kunt op deze pagina je email-adres toevoegen aan onze mailinglist. Dan krijg je een seintje als wij weer een (foto-)bericht hebben toegevoegd. -- POSITIE -- Het doorgeven van onze positie gaat via de kortegolfradio. Daarmee houden wij vrijwel dagelijks contact, ook midden op de oceaan, met http://www.winlink.org een samenwerkingsverband van zendamateurs dat behalve radiocontact met o.a. schepen, ook een verbinding met het internet onderhoudt. Tijdens ons radiocontact zenden/ontvangen wij o.a. email- en weerberichten en ook onze actuele GPS-coördinaten. Als je onze positie wilt weten, gebruik je de volgende URL: http://www.findu.com/cgi-bin/winlink.cgi?call=PA2Q Je komt dan bij Google Maps. Klik op [Satelliet] voor een (gedateerde) satellietfoto waar onze positie op is aangekruist. Als je behalve onze laatste positie ook de hele route wilt zien die we tot nu toe hebben afgelegd ga je naar deze URL: http://shiptrak.org/?callsign=pa2q -- BERICHTEN -- We hebben wel een goede antenne voor wifi-internet-toegang maar dat is lang niet overal beschikbaar. We zijn ook, buiten dit weblog om, via email bereikbaar: svpresent yahoo com Maar daarvoor geldt ook dat antwoord even kan duren... Het snelst gaat het contact via pa2q winlink org omdat dat account vrijwel dagelijks kunnen benaderen via de kortegolfradio.